- Něco málo z legislativy -
Především je nutné zdůraznit, že
povinnost pečovat o dřeviny rostoucí mimo les je zakotvena v zákoně č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny v platném znění v § 8 odst. 1.
Tato zákonná povinnost je dána vlastníkovi pozemku, na kterém stromy rostou.
Ochranou stromů rostoucích mimo les se
kromě výše uvedeného zákona zabývá i vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin
a povolování jejich kácení v platném znění. V této vyhlášce kromě
podrobností týkajících se ochrany dřevin a povolování kácení je i vysvětlení
systému povolování kácení dřevin na zahradách.
Někdy, i přes všechnu péči, je nutné
strom nebo skupinu keřů pokácet. V té chvíli nastupují zákonná opatření a
správní řízení ve věci povolení kácení dřevin rostoucích mimo les.
Kdo žádá o povolení kácení: v zásadě jediným subjektem, který může požádat o
povolení kácení, je vlastník pozemku, na kterém strom či keře rostou. Zákon
dovoluje, aby o povolení požádal nájemce pozemku, avšak jen s doložením
písemného souhlasu vlastníka pozemku. Je-li více vlastníků pozemku, je nutné,
aby byly doloženy souhlasy všech.
Kdy žádáme o povolení kácení: zákon stanoví, že pro kácení je nutné mít závažné důvody (k § 8 odst. 1 zákona o ochraně přírody). Závažné důvody pro kácení dřevin jsou
skutečnosti, které nelze účinně eliminovat přiměřenými a obvykle dostupnými
prostředky nebo postupy jinak, než pokácením dřeviny.
Kdy
nežádáme o povolení kácení: zákon
toto dost přesně vymezuje, upřesnění potom můžeme najít ve vyhlášce č. 189/2013
Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení v platném znění.
- O povolení není třeba žádat v případě, je-li stavem dřevin zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu (ustanovení § 8 odst. 4 zákona o ochraně přírody a krajiny). Ten, kdo za těchto podmínek provede kácení, oznámí je orgánu ochrany přírody (v takovém případě je orgánem ochrany přírody odbor životního prostředí městského úřadu Nýřany, pracoviště Plzeň) do 15 dnů od provedení kácení. Nutnou náležitostí oznámení je doložení skutečností nasvědčujících tomu, že byly splněny podmínky pro postup podle § 8 odst. 4 zákona – např. fotodokumentace, video apod.
- O povolení není třeba žádat v případě důvodů zdravotních – nákazy (ustanovení § 8 odst. 2 zákona)
- O povolení není třeba žádat, jedná-li se o dřeviny o obvodu kmene, měřeno ve výšce 130 cm od země, menším jak 80 cm a jedná-li se o souvislou keřovou plochu menší jak 40 m2 (ustanovení § 8 odst. 3 zákona).
- O povolení není třeba žádat v případě ovocných dřevin rostoucích na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří, nebo ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň. Zákonná ustanovení také definují ovocnou dřevinu. Jedná se o: angrešt, rybíz, broskvoň, hrušeň, jabloň, temnoplodec (arónie), jeřáb obecný moravský, kdouloň, líska obecná, mandloň obecná, meruňka, morušovník, ořešák vlašský, maliník, ostružiník, slivoň, třešeň.
Jakým způsobem žádáme o
povolení ke kácení: o
povolení kácení žádáme písemně, pokud má obecní (městský) úřad vyhotovený
formulář, tak jej využijeme podáním u místně příslušného obecního (městského)
úřadu. V žádosti je nutné uvést:
- jméno, příjmení, adresu bydliště žadatele
- katastrální území
- parcelní číslo
- druh dřeviny, obvod kmene změřený ve výšce 130 cm od země, u keřů velikost souvislé plochy, popis
- stavu dřeviny
- důvod ke kácení
- doklad prokazující vlastnictví pozemku (výpis z KN – informační postačí)
- situaci - snímek z katastru nemovitostí se zákresem dřevin
- fotodokumentaci, pokud je k dispozici
- souhlasy spoluvlastníků, nebo vlastníka pozemku v případě, že žadatelem je nájemce
Proces povolování kácení dřevin je správním řízením. Obecní
(městský) úřad žádost přijme a následně po vyhodnocení dřevin z hlediska
funkčního a estetického významu (ustanovení § 8 odst. 1 zákona) vydá rozhodnutí.
S odvoláním na ustanovení správního řádu může úřad rozhodnout do 60 dnů,
v případě složitějším do 90 dnů.
Co znamená funkční a estetický význam (k § 8 odst. 1 zákona o
ochraně přírody):
Funkční význam dřevin
je výsledkem vyhodnocení souboru všech společenských a ekologických funkcí ve
smyslu § 1 písm. b) vyhlášky č. 189/2013 Sb., jako souboru funkcí ovlivňujících
životní prostředí. Estetický význam dřevin je pak dán jejich působením na
vnímání člověka, tj. jak prostřednictvím všech smyslů dřevina působí na city
člověka a jaké v něm vzbuzuje subjektivní dojmy.
Co znamenají „zdravotní důvody kácení“ (k § 8 odst. 2 zákona
o ochraně přírody):
Zdravotním důvodem pro
kácení dřevin jsou situace, kdy stav a rozsah napadení dřevin významně ohrožuje
okolní dřeviny. Může se jednat o výjimečné případy napadení dřevin epidemickými
chorobami a masivního (kalamitního) napadení škůdci a patogeny ve smyslu § 7
odst. 2 zákona o ochraně přírody). Za kácení ze zdravotních důvodů nelze považovat
kácení suchých dřevin.
Co znamená „zřejmé a bezprostřední ohrožení života či zdraví
nebo hrozící škoda značného rozsahu“ (k § 8 odst. 4 zákona o ochraně přírody):
Za stav dřevin, který
zřejmě a bezprostředně ohrožuje život či zdraví, resp. zřejmě a bezprostředně
hrozí škoda značného rozsahu (kácení v krajní nouzi), se považuje takový
stav, kdy strom jeví známky akutního selhání celého jedince nebo jeho významné
části (např. staticky nestabilní částečně vyvrácený strom), které nelze
přiměřenými a obvykle dostupnými prostředky účinně napravit. Obvykle je to stav
stromu, který vznikl vnějším nepředvídatelným zásahem (např. po bouři, větru,
působením sněhu, ledovky, sesuvem půdy apod.). Jedná se o situaci, kdy hrozí
nebezpečí z prodlení a nelze čekat na vydání povolení o kácení dřeviny.
Grafické znázornění procesu
povolení kácení:
Časté dotazy k péči o dřeviny a povolování kácení:
Náhradní výsadba (k § 9odst. 1 zákona o ochraně přírody):
Náhradní výsadba je nástrojem ke
kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřeviny. Náhradní výsadba dřevin
je stanovena přiměřeně k ekologické újmě, ke které kácením došlo. Orgán
ochrany přírody (obecní/městský úřad) náhradní výsadbu ukládá vždy, dospěje-li
ve správní úvaze k tomu, že kácením dřevin dojde k ekologické újmě.
Náhradní výsadbu může žadatel sám navrhnout, orgán ochrany přírody potom
k takovému návrhu přihlédne. Orgán ochrany přírody ve výroku „rozhodnutí o
náhradní výsadbě“ určí místo a lhůtu pro provedení náhradní výsadby, dále
taxon, počet, velikost jedinců a délku povýsadbové péče (zpravidla pět let),
kterou může povolující orgán také stanovit.
Ořezy dřevin:
Zásahy směřující k péči nebo
údržbě dřevin nejsou předmětem povolovacího řízení. Vlastník dřeviny může
v rámci péče o dřevinu do jejího růstu zasahovat. Avšak jen do té míry,
aby nedošlo k poškození dřeviny. Zpravidla je vhodné takový zásah svěřit
do rukou odborníků, vyhnete se tak případným negativním následkům.
Vlasta Hanauerová
Žádné komentáře:
Okomentovat